PENGEMBANGAN BUKU CERITA ANAK BERBASIS KEARIFAN LOKAL DALAM MENINGKATKAN PEMAHAMAN SISWA TENTANG KEBERAGAMAN BUDAYA ACEH

Authors

  • Novita Sari Universitas Bina Bangsa Getsempena
  • Cut Marlini Universitas Bina Bangsa Getsempena
  • Zaki Al Fuad Universitas Bina Bangsa Getsempena

Keywords:

Development, Storybooks, Local Wisdom, Aceh's cultural diversity.

Abstract

Preliminary study, the implementation of learning by integrating local wisdom in SD Negeri
Kajhu Aceh Besar has not been implemented optimally. This is evidenced by the results of the
interview, namely: the teacher has tried to introduce and incorporate local wisdom content into
learning such as introducing local wisdom in Aceh, however, there are constraints on the
limitations of teaching materials, because for now the teacher only uses Teacher's Books and
Student Books from the government. to be used in the learning process. If seen, the Teacher's Book
and the Student Book only show Indonesian c ulture globally (general), not specific to the local
wisdom of each province, especially Aceh. Therefore, the teacher only gets around this by looking
for pictures of the local wisdom of Aceh province that can be explained in the lesson. Therefore,
researchers are interested in developing and researching the research title, namely "Development of
Children's Story Books Based on Local Wisdom in Improving Students' Understanding of the
Diversity of Aceh Culture". The research aims are: 1. to produce a children's story book design
based on local wisdom in increasing students' understanding of the diversity of Acehnese culture.
2. to find out the effectiveness of using children's story books based on local wisdom in increasing
students' understanding of the cultural diversity of Aceh. This research is included in research and
development (R&D). This study adapts the development procedure of Plomp including: the initial
investigation stage; design; realization / construction; testing, evaluation, and revision; and
implementation. The technique of collecting data is by means of a questionnaire for material,
design, graphic and learning experts. The results of the study were the results of the evaluation by
the content / material expert validation with an average value of 3.6 with a percentage of 90%.
Assessment by linguist validation gets an average value of 3.6 with a percentage of 90%. The
assessment by the validation expert of graphics got an average value of 3.8 with a percentage of
95%. So it can be concluded that the development of children's story books based on local wisdom
can increase students' understanding of the cultural diversity of Aceh.

Abstrak

Studi pendahuluan, pelaksanaan pembelajaran dengan mengintegrasikan kearifan lokal
di SD Negeri Kajhu Aceh Besarbelum terlaksana dengan optimal. Hal ini dibuktikan
dengan hasil wawancara yaitu: guru telah berusaha memperkenalkan dan memasukkan
konten kearifan lokal pada pembelajaran seperti memperkenalkan kearifan lokal yang
ada di Aceh, Namun terdapat kendala pada keterbatasan bahan ajar, sebab untuk saat ini
guru hanya menggunakan Buku Guru dan Buku Siswa dari pemerintah untuk digunakan
pada proses pembelajaran. Buku Guru dan Buku Siswa jika dilihat hanya
memperlihatkan kebudayaan Indonesia secara global (umum) tidak spesifik kepada
kearifan lokal setiap provinsi, terutama Aceh. Maka dari itu guru hanya mensiasati hal
tersebut dengan mencari gambar mengenai kearifan lokal provinsi Aceh yang sekiranya
dapat dijelaskan dalam pembelajaran.Oleh karena itu, peneliti tertarik melakukan
pengembangan dan penelitian dengan judul penelitian yaitu “Pengembangan Buku
Cerita Anak Berbasis Kearifan Lokal Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa Tentang
keberagaman Budaya Aceh”.Penelitian bertujuan yaitu: 1. untuk menghasilkan desain
buku cerita anak berbasis kearifan lokaldalam meningkatkan pemahaman siswa tentang
keberagaman budaya Aceh. 2. untuk mengetahui efektivitas penggunaan buku cerita
anak berbasis kearifan lokaldalam meningkatkan pemahaman siswa tentang
keberagaman budaya Aceh. Penelitian ini termasuk dalam penelitian dan pengembangan
(R&D). Penelitian ini mengadaptasi prosedur pengembangan dari Plompmeliputi: tahap
invesitigasi awal; desain; realisasi/kontruksi; tes, evaluasi, dan revisi; dan
implementasi.Teknik pengumpulan data yaitu dengan kuesioner untuk para ahli materi,
desain, kegrafikan dan ahli pembelajaran.Hasil penelitian berupa hasil penilaian oleh
validasi ahli isi/materi dengan perolehan nilai rata-rata 3,6 dengan persentasenya sebesar
90%. Penilaian oleh validasi ahli bahasa mendapatkan nilai rata-rata 3,6 dengan
persentasenya sebesar 90%. Penilaianoleh validasi ahli kegrafikan mendapatkan nilai
rata-rata 3,8 dengan persentasenya sebesar 95%. Sehingga dapat disimpulkan bahwa
dengan adanya pengembangan buku cerita anak berbasis kearifan lokaldapat
meningkatkan pemahaman siswa tentang keberagaman budaya Aceh.

 

Downloads

Published

2021-08-12

Issue

Section

Pendidikan Guru Sekolah Dasar