An Analysis of Teachers’ Strategies in Teaching Writing Skill Through E-learning During Covid-19

Authors

  • Novita Sari Universitas Bina Bangsa Getsempena
  • Salwa Chaira Universitas Bina Bangsa Getsempena
  • Hijjatul Qamariah Universitas Bina Bangsa Getsempena

Keywords:

COVID-19, E-Learning, English language teaching, Teachers’ perceptions

Abstract

Abstract
This study aims to describe the teacher's strategy in teaching writing skills to students at SMA N 5
Banda Aceh during the Covid-19 pandemic. This was done to determine what strategies the teacher
applied in teaching writing skills to students of SMA N 5 Banda Aceh in the implementation of the
teaching and learning process. during the Covid-19 pandemic. The methodology used in this research
is a qualitative method. The research subjects were teachers at SMA N 5 Banda Aceh. Research
Instruments used Documentation and interviews. Data were collected through interviews with
English teachers. The data analysis technique used in this study is an interactive model analysis
adopted from Miles and Huberman (2014), namely: reducing data, presenting data, and concluding.
The results showed that the strategies used by the two teachers were the question and answer strategy
and the integrated art. One solution to implementing the learning process is to be creative and
innovative in learning. The strategies and methods used in distance learning are different from the
face-to-face learning process. Distance learning during Covid-19 also made it a habit to use
technology such as computers, laptops, the internet and so on. However, the two teachers did not
mention any obstacles in using the technology.

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan strategi guru dalam mengajar keterampilan
menulis pada siswa di SMA N 5 Banda Aceh dimasa pandemi Covid 19. Hal ini dilakukan
untuk mengetahui strategi apa yang guru terapkan dalam mengajar keterampilan menulis
pada siswa SMA N 5 Banda Aceh dalam pelaksanaan proses belajar mengajar di masa
pandemi Covid-19. Metodologi yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode
kualitatif. Subjek penelitian adalah guru di SMA N 5 Banda Aceh. Research Instrument yang
di gunakan Documentation dan interview. Data dikumpulkan melalui wawancara dengan
guru bahasa inggris. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah
analisis model interaktif yang diadopsi dari Miles and Huberman (2014), yaitu: mereduksi
data, menyajikan data, dan menyimpulkan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa strategi
yang digunakan oleh kedua guru adalah strategi tanya jawab dan seni terintegrasi. Salah
satu solusi untuk melaksanakan proses pembelajaran adalah menjadi kreatif dan inovatif
dalam pembelajaran. Strategi dan metode yang digunakan dalam pembelajaran jarak jauh
karena berbeda dengan proses pembelajaran tatap muka. Pembelajaran jarak jauh selama
Covid-19 juga membiasakan penggunaan teknologi seperti komputer, laptop, internet dan
lain sebagainya. Namun, kedua guru tersebut tidak menyebutkan adanya kendala dalam
menggunakan teknologi tersebut.

 

Downloads

Published

2021-08-12

Issue

Section

Pendidikan Bahasa Inggris