PENGEMBANGAN MEDIA POP-UP BOOK PADA MATERI MAKNA SIMBOL SILA-SILA PANCASILA UNTUK SISWA KELAS III SDN 19 BANDA ACEH

Penulis

  • Ruslina Ruslina Universitas Bina Bangsa Getsempena
  • Helminsyah Helminsyah Universitas Bina Bangsa Getsempena
  • Regina Rahmi Universitas Bina Bangsa Getsempena

Kata Kunci:

Pop-Up Book

Abstrak

Abstract
The basis of the researcher to conduct research on the development of pop-up book media on the
material meaning symbol sila-sila pancasila is that the teacher has not developed an interesting
pop-up book media on the learning process, the teacher only provides the material, where students
are told to listen to the learning material based on what the teacher gives. So the learning process is
felt that there are still weaknesses that do not attract students in the learning process, many
students do not understand what has been explained by the teacher. This results in students likely
to feel bored during the study. This research aims to find out how to develop pop-up book media on
material meaning symbol sila-sila pancasila for students of Grade III SD Negeri 19 Banda Aceh
which is valid. This research is research and development (R&D) with 4D model with four
implementation steps, namely: define stage, ( design ), develop stage, and disseminate stage. But
this research only limits to three stages, namely only until the development stage, the subject in
this study is grade III SD Negeri 19 Banda Aceh with data collection instruments in the form of
validation of pop-up book media conducted by material experts, media experts, and learning experts
to see the validity of pop-up book media on the material meaning of the symbol sila-sila pancasila.
This research produced a beupa media pop-up book product on the material meaning symbol silasila
pancasila
as
a
teaching
material
in
the
learning
process.
based
on
the
assessment
of
validation

results
from
two
expert
lecturers
and
one
learning
expert
get
an
overall
average
result
of
3.54
(very

decent)

that is, the material expert gets an average of 3.50 with criteria (very decent), the media
expert assessment gets an average of 3.33 with criteria (very feasible), and the teacher response gets
an average of 3.80 with criteria (very feasible). Based on the validation results, it can be concluded
that the pop-up book media on the material meaning of the symbol sila-sila pancasila is valid and
does not require a significant overhaul so it is worth using as a teaching material in learning.

 

Abstrak

Dasar peneliti melakukan penelitian tentang pengembangan media pop-up book pada
materi makna simbol sila-sila pancasila adalah guru belum mengembangkan media popup
book
yang
menarik
pada
proses
pembelajaran,
guru
hanya
memberikan
materi,
dimana

siswa

disuruh untuk mendengarkan materi pembelajaran tersebut bedasarkan apa yang
di berikan oleh guru. Sehingga proses pembelajaran tersebut dirasa masih terdapat
kelemahan diantaranya tidak menarik peserta didik dalam proses pembelajaran, banyak
siswa diantaranya tidak memahami apa yang telah di jelaskan oleh guru. Hal tersebut
mengakibatkan peserta didik cenderung merasa bosan saat pembelajaran berlangsung.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana mengembangkan media pop-up
book pada materi makna simbol sila-sila pancasila untuk siswa Kelas III SD Negeri 19
Banda Aceh yang valid. Penelitian ini merupakan penelitian Research and Development
(R&D) dengan model 4D yang dengan empat langkah pelaksanaan yaitu: tahapan define
(pendefinisian), tahapdesign(desain), tahap develop (pengembangan), dan tahap
disseminate (penyebaran). Tetapi penelitian ini hanya membatasi sampai tiga tahapan
saja yaitu hanya sampai tahap pengembangan, subjek dalam penelitian ini adalah kelas
III SD Negeri 19 Banda Aceh dengan instrumen pengumpulan data berupa validasi
media pop-up book yang dilakukan oleh ahli materi, ahli media, dan ahli pembelajaran
untuk melihat kevalidan media pop-up book pada materi makna simbol sila-sila pancasila.
Penelitian ini menghasilkan sebuah produk beupa media pop-up book pada materi makna
simbol sila-sila pancasila sebagai bahan ajar dalam proses pembelajaran. berdasarkan
penilaian hasil validasi dari dua dosen ahli dan satu ahli pembelajaran mendapatkan hasil
rata-rata keseluruhan sebesar 3,54 (sangat layak) yaitu, ahli materi mendapatkan rata-rata
3,50 dengan kriteria (sangat layak), penilaian ahli media mendapatkan rata rata 3,33
dengan kriteria (sangat layak), dan tanggapan guru mendapatkan rata-rata 3,80 dengan
kriteria (sangat layak). Berdasarkan hasil validasi, dapat di simpulkan bahwa media popup

book pada materi makna simbol sila-sila pancasila di nyatakan valid dan tidak
memerlukan perombakan yang signifikan sehingga layak di gunakan sebagai bahan ajar
dalam pembelajaran.

##submission.downloads##

Diterbitkan

2021-08-12

Terbitan

Bagian

Pendidikan Guru Sekolah Dasar