The Effectiveness Of Direct Instruction Strategy In Teaching Reading (An Experimental Study At SMA Negeri 1 Simeulue Barat)

Penulis

  • Raswiliani Raswiliana Universitas Bina Bangsa Getsempena
  • Regina Rahmi Universitas Bina Bangsa Getsempena
  • Maulizan ZA Universitas Bina Bangsa Getsempena

Kata Kunci:

Direct Instruction Strategy, Teaching Reading., Strategi Pengajaran Langsung, Mengajar Membaca

Abstrak

Abstract
This study aims to investigate wheter direct instruction strategy can improve reading skills and to
determine students’ perceptions about the use of direct instruction strategies in learning reading.
The method used in this study was experimental quantitative. The results showed that direct
instruction strategies were effective in reading techniques. This is proved by the increasing of
student’s learning outcomes. The post-test mean score was higher than the pretest (77.16> 63.33).
Based on the t-test analysis, the t-test score (11.15) was higher than the critical score at the 0.05
significance level, 2.01505, which proves that the alternative hypothesis of this study is accepted
and the null hypothesis is rejected. It shows that direct learning strategies are effectively applied in
reading learning. Based on the results of the questionnaire analysis showed a positive response. The
majority of studenst (81.81%) said that their reading skills improved after using direct instruction
strategies.

 

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah strategi intruksi langsung dapat
meningkatkan kemampuan membaca dan untuk mengetahui persepsi siswa tentang
penggunaan strategi intruksi langsung dalam pembelajaran membaca. Metode penelitian
ini menggunakan kuantitatif eksperimental. Hasil penelitian menunjukkan bahwa
strategy intruksi langsung efectif diterapkan dalam teknik membaca. Hal tersebut
dibuktikan dengan peningkatan hasil belajar siswa. Nilai rata-rata pos-test lebih tinggi
daripada pre-test (77,16> 63,33).Berdasarkan analisis uji-t di peroleh skor uji-t (11,15) lebih
tinggi dari skor kritis pada taraf signifikansi 0,05 yaitu 2,01505, yang membuktikan bahwa
hipotesis alternative penelitian ini adalah diterima dan hipotesis nol ditolak. Hal ini
menunjukan bahwa strategi pembelajaran langsung efektif diterapkan dalam
pembelajaran membaca. Berdasarkan analisis kuesioner menunjukan respon yang positif.
Mayoritas siswa (81,81%) mengatakan bahwa kemampuan membaca mereka meningkat
setelah menggunakan strategi intruksi langsung.

##submission.downloads##

Diterbitkan

2021-08-12

Terbitan

Bagian

Pendidikan Bahasa Inggris